tiistai 27. syyskuuta 2016

SEINIEN LUKEMISEN TAITO







On varsin monta vuotta siitä kun ensimmäistä kertaa aloitin opastyön Hämeen linnassa, joitakin vuosikymmeniä oikeastaan. Päälinna oli jo avattu yleisölle, mutta muissa rakennuksissa restaurointityöt jatkuivat. Linnaan päästiin kaupungin puolelta puisia portaita, jotka toivat ulommalle linnanpihalle tykkitornin ja eteläisen kehämuurirakennuksen eli leipomon välistä.

 

Olin osannut odottaa, että kielitaito olisi koetuksella. Sen sijaan en ollut lainkaan osannut odottaa, että tuona ensimmäisenä opaskesänä alkaisi yhä edelleen jatkuva kiinnostukseni tiili- ja kiviseiniä kohtaan (tietysti kiinnostus myös elämään linnoissa). Opaskoulutuksen kummallisin osa oli se, kun hyvien rakennusarkeologien johdolla kiersimme linnaa sisältä ja ulkoa ja meille esiteltiin, miltä ajalta mikäkin kohta seinää on. Ja sitten tiilien limitykset, munkkilimitys, vendiläinen limitys, renessanssilimitys sekä itse tiilet. Muistan suuren ihmetykseni, kaikki seinäthän näyttivät aivan samanlaisilta.  

 




Ei muuta kuin opettelemaan. Knut Draken väitöskirja Hämeen linnan keskiaikaisista rakennusvaiheista kului käsissä kun opastusten tauoilla kuljimme linnassa tutkimassa nurkkia, seiniä, holveja, käytäviä, portaita, komeroita ja torneja. Se linna josta me opastuksilla kerroimme oli varsinkin huoneiden osalta mahdollinen linna, todennäköinen linna, sellainen, kuin se oli keskiajan lopulla saattanut olla. Kesän mittaan aloimme nähdä linnan eri tavoin, vaikka eihän meistä arkeologeja tullut.

 

Alkukesällä opittu opastuksen runko alkoi muuttua ja saada syvyyttä, siihen tuli uusia yksityiskohtia, mutta se ei koskaan valmistunut. Opastus on aina tilapäätaidetta. Linna on niin monipuolinen, niin kiinnostava että aina kertomisensa joutuu aina valitsemaan – kaikkea ei pysty kerralla kertomaan.


Kun opastuksen osaa niin se sujuu. Kuvassa Marita Manninen opastaa pientä ryhmää linnanpihalla.


 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti